دریافت كد ساعت
یـــــــــا زهـــــــــــرا(س)

یـــــــــا زهـــــــــــرا(س)
شخصیت ائمه اطهار

 

قمه زنی

قمه زنی چیست؟

قمه زنی مراسمی است که در بعضی شهرستان ها و بلاد شیعی و توسط برخی از عزاداران امام حسین (ع) انجام می شود و در تأسی به مجروح و شهید شدن سیدالشهداء (ع) و شهیدان کربلا و به عنوان اظهار آمادگی برای خون دادن و سر باختن در راه امام حسین (ع) انجام می گیرد.

.

تاریخچه قمه زنی

در مورد منشأ اصلی و اولی قمه زنی ، اقوال مختلفی وجود دارد؛ اما آنچه که بیشتر از همه مستند و قابل اثبات است، این است که تیغ زنی و قمه زنی رسومی عاریتی اند که از جانب ترک های آذربایجان به فارس ها و اعراب منتقل شده اند.

ابراهیم الحیدری، جامعه شناس، محقق و نویسنده ی عراقی الاصل کتاب تراژدی کربلا نیز براین عقیده است که مراسم هایی از قبیل قمه زنی ، قبل از قرن نوزدهم در عراق مرسوم نبوده و به تدریج از اواخر این قرن در آن کشور رواج یافته است. بنابراین مراسم قمه زنی و … از خارج عراق به آن کشور وارد شده و ریشه ی عربی ندارد.

عرب های عراق تا آغاز قرن بیستم در این گونه مراسم ها شرکت نمی کردند؛ این اعمال در ابتدا در میان ترک های عراق، فرق صوفیه وکردهای غرب ایران مرسوم بود.

.

عوارض بهداشتی و روانی قمه‌ زنی

قمه‌ زنی از لحاظ بهداشت روانی سلامتی فرد و جامعه را به مخاطره می‌اندازد. به اعتقاد کارشناسان بهداشتی و متخصصان امور بهداشتی قمه‌ زنی ممکن است از یک سو باعث خونریزی، عفونت‌ های موضعی و قطع شدن برخی عروق و اعصاب فرد قمه‌ زن شود و از سوی دیگر می‌تواند بیماری‌های عفونی خطرناکی همچون هپاتیت B را در جامعه گسترش دهد.

احتمال بروز شوک ناشی از کم شدن حجم خون (به دلیل خونریزی شدید) احتمال بروز آنمی(کم خونی) احتمال انتقال عفونت از بیرون جمجمه به درون آن و بروز عفونت‌های خطرناکی همچون مننژیت، احتمال بروز کزاز و احتمال آلوده بودن قمه مورد استفاده و انتقال بیماری‌های عفونی خطرناکی همچون هپاتیت B و حتی در موارد نادری بیماری هاری وجود دارد.

.

تاثیر قمه‌ زنی بر کودکان

قمه‌ زنی می‌تواند تعادل روانی برخی از افراد حساس جامعه را نیز بر هم بزند. متخصصان روان‌پزشکی معتقدند قمه‌ زنی در روحیه افراد حساس جامعه از جمله کودکانی که شاهد این عمل هستند اثر منفی بر جای می‌گذارد. آنان می‌گویند از آنجا که نمی‌توان کودکان را نسبت به این کار توجیه کرد، ممکن است قمه‌ زنی باورهای مذهبی آنان را سست نماید. دکتر مهدی بینا دانشیار رشته‌ی روان‌پزشکی در مورد اثرات قمه‌ زنی بر روحیه کودکان می‌گوید: چون در قمه‌ زنی خون جاری می‌شود و این حرکت ریتم‌دار و با حرکت‌های بدنی و تکرار همراه است، قطعاً روی بچه‌ها اثر می‌گذارد. برخی از بچه‌ها با دیدن این عمل دچار رعب و هراس شده و حالت چندش به آنان دست می‌دهد. حالا اگر کودکی یا بزرگ‌سالی به این مسئله به عنوان یک پدیده مذهبی نگاه کند، ممکن است قمه‌ زنی در آینده باعث گریز او از مذهب شود.

.

دلایل قمه زنی عزادارن امام حسین

یکی از دلائلی که قمه‌ زنان برای عمل خود می‌‌آوردند این است که عمل ما نوعی مواسات و همدردی با امام حسین، علیه‌السلام، است. به گونه‌ای که حتی می‌توان گفت یکی از علل اصلی قمه‌زنی در ابتداء ایجاد آن، این استدلال بوده است.

باید ابتداء تعریف و محدوده‌ی مشخصی برای مواسات و همدردی مشخص نمود سپس حکم کرد که قمه‌ زنی مصداق مواسات است یا نه. در غیر این صورت باید بتوانیم بسیاری از اعمال را به عنوان مواسات با امام حسین، علیه‌السلام، و یارانش انجام بدهیم که تعدادی از آنها حرام بیّن و مشخص است. به طور مثال می‌توان حکم نمود به عنوان همدردی با امام حسین، علیه‌السلام، افراد در این روز لخت شوند و یا این‌که به زن‌هایشان تازیانه زنند و یا در بدن خود نیزه فرو ببرند و…

.

پرسش و پاسخ درباره ی قمه زنی

در این قسمت سعی شده از میان بیانات حضرات علما و کارشناسان در مورد قمه زنی ، در قالب پرسش و پاسخ، به تبیین دیدگاه های علمی موجود بپردازیم، لذا برخی از پاسخ های ارائه شده از متن سخنرانی ها یا مقالات این بزرگواران گزینش شده و الزاماً در جوابِ سوال مورد نظر، بیان نشده است؛ اما دقّت لازم به عمل آمده که سؤال ها دقیقاً در همان جهتی طرح شود که مدّنظر نویسنده بوده است.

.

نظر فقها و مراجع در مورد قمه زنی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:

اقامه عزای حسینی از افضل شعائر است، ولی باید از آنچه به بدن ضرر می رساند یا مایه وهن مذهب است پرهیز کرد.

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

قمه زنی علاوه براینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه ای در عصر ائمه (ع) و زمان های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

حضرت آیت الله بهجت:

اگر موجب وهن مقدسات شود، جایز نیست.

حضرت آیت الله سیستانی:

باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند، اجتناب شود.

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:

هر عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست.

و … .


نظرات شما عزیزان:

شاه حسين حيدر
ساعت14:02---19 مرداد 1391
سر به محمل زد جهان را خواب كرد سر شكستن را به عالم باب كرد ميزنم تا زنده ام بي واهمه صبح عاشورا به روي سر قمه ميكنم مستي به نزد پير عشق پشت خود را خوني از زنجير عشق راه عاشق از ره زاهد جاست سر شكستن اين بود قانون ما
انشاء الله امام زمان ريشه مراجع نامبرده رو بكنه كه شما نخوايند از قمه زني انتقاد كني
يا حيدر كرار


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ پنج شنبه 6 بهمن 1390برچسب:, ] [ 13:34 ] [ محمد پاکروان ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یا زهرا و آدرس mhamad.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برچسب‌ ها
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 7
بازدید ماه : 373
بازدید کل : 1903
تعداد مطالب : 23
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1